Γραμματέας
Αλίκη Σκορδά
Διευθυντής
Μελανθία Κοντοπούλου-Κοκκινάκη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

Διεύθυνση: 

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Παιδαγωγική Σχολή

Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης

Πύργος Παιδαγωγικής Σχολής

Πανεπιστημιούπολη

54124 Θεσσαλονίκη

Τ: 

+30 2310 995015

F: 

+30 2310 995015

E: 

Ο Τομέας Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής αναλαμβάνει την υλοποίηση του προγράμματος σπουδών όσον αφορά τη διδασκαλία και κατάρτιση των φοιτητριών/των στα αντικείμενα της ψυχολογίας, της ειδικής αγωγής, της ψυχοπαιδαγωγικής αλληλεπίδρασης παιδιού/δασκάλου και στις σχέσεις των παραπάνω μεταξύ τους.

Διδακτικό αντικείμενο: 

Το διδακτικό έργο των μελών του Τομέα επικεντρώνεται στην τυπική και άτυπη ανάπτυξη & εκπαίδευση των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα διδάσκονται:

  • Τυπική ψυχολογική ανάπτυξη: θεωρίες της ανάπτυξης του παιδιού, γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη, κοινωνικοποίηση του παιδιού,
  • Μελέτη των γνωστικών και κοινωνικών διεργασιών του ατόμου (αντίληψη, μνήμη, γλώσσα, αναπαράσταση γνώσης, κοινωνική νόηση) και σχέση τους με τη μάθηση και τη διδασκαλία με έμφαση στα νηπιαγωγεία.,
  • Δυναμική των ομάδων, ανθρώπινη επικοινωνία, ανθρώπινη ταυτότητα,
  • Μη τυπική ανάπτυξη: διδάσκονται αναπτυξιακά προβλήματα  παιδιών, αξιολόγηση, παρέμβαση και αντιμετώπιση (ψυχοκοινωνικά προβλήματα, διαταραχές λόγου, μαθησιακές δυσκολίες, νοητική ανεπάρκεια), προγράμματα παρέμβασης για ΜΔ, εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στη νοητική ανεπάρκεια, ένταξη και ενσωμάτωση,
  • Κίνητρα μάθησης, διαχείριση σχολικής τάξης, επικοινωνιακές/συμβουλευτικές δεξιότητες του εκπαιδευτικού και ενδυνάμωση οικογενειών από πολιτισμικές μειονότητες, συνεργασία εκπαιδευτικών με γονείς.

Ερευνητικό αντικείμενο: 

Το ερευνητικό έργο των μελών του Τομέα καλύπτει τα ακόλουθα πεδία:

  • Γνωστικές και κοινωνικές συνιστώσες των ΜΔ, Διαταραχές λόγου και σχέσεις συνομηλίκων
  • Αξιολόγηση προγραμμάτων γνωστικής παρέμβασης σε παιδιά με προβλήματα λόγου και μάθησης,
  • Εκπαίδευση παιδιών με νοητική ανεπάρκεια, Παιδαγωγική της ένταξης, 
  • Ερμηνεία και αντιμετώπιση προβλημάτων μάθησης στη γενική εκπαίδευση,
  • Εργαζόμενη μνήμη (ΕΜ) στα παιδιά: δομή, λειτουργίες, ανάπτυξή της. Σχέσεις ΕΜ και προφορικής/γραπτής γλώσσας,
  • Σχέσεις ΕΜ, ΜΜ (μακρόχρονης μνήμης) και γνώσης,
  • Προγράμματα προώθησης ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης παιδιών στην προσχολική αγωγή, Ψυχοδυναμική οπτική στην κατανόηση της αναπηρίας,
  • Συγκρούσεις μαθητών, χαρακτηριστικά κοινωνιογνωστικών αλληλεπιδράσεων μαθητών, γονεϊκές αξίες για κοινωνική και σχολική ένταξη,
  • Επίδραση δύο διαφορετικών ομάδων (φοιτητές/τριες προσχολικής αγωγής και εκπαιδευτικοί νηπιαγωγοί) στις κοινωνικές αναπαραστάσεις του/της Νηπιαγωγού.