Το «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη στην Κινηματογραφική Λέσχη του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ

 

Η Κινηματογραφική Λέσχη του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ θα προβάλει την Τετάρτη 24 Μαΐου 2017 και ώρα 18.30΄, την πολυβραβευμένη ταινία του Κώστα Φέρρη «Ρεμπέτικο» (1983).

Την ταινία του Κώστα Φέρρη, που απέσπασε μεταξύ άλλων διακρίσεων την «Αργυρή Άρκτο» στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, θα παρουσιάσει ο υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μιχάλης Αθανασίου. Μετά την προβολή της ταινίας θα ακολουθήσει συζήτηση για το περιεχόμενό της, στην οποία έχουν προσκληθεί να συμμετάσχουν ο σκηνοθέτης της, κ. Κώστας Φέρρης, και ο Αν. Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, π. Σπυρίδων Αντωνίου. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Δ΄ ορόφου της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ.

Επιπλέον, την επόμενη ημέρα, 25 Μαΐου 2017 και ώρα 19:00, στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Α΄ ορόφου της Θεολογικής Σχολής, ο κ. Κώστας Φέρρης θα δώσει διάλεξη, με θέμα «Λόγος και Χάος: Κινηματογράφος». Τον σκηνοθέτη θα προλογίσει ο Πρόεδρος της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Ομ. Καθηγητής του ΑΠΘ, Αθανάσιος Καραθανάσης.

 

Τόσο η προβολή της ταινίας «Ρεμπέτικο» (24/5) όσο και η διάλεξη του κ. Κώστα Φέρρη για τον κινηματογράφο την επομένη (25/5) είναι ανοιχτές για το κοινό.

 

Λίγα λόγια για την ταινία από την Κινηματογραφική Λέσχη του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ

«Πειραιάς, 1922: Τα καράβια ξεφορτώνουν κατά χιλιάδες στην αποβάθρα του λιμανιού πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία. Ένα εξαθλιωμένο πλήθος Ελλήνων που άφησαν πίσω όλο τους το βιος, τρέχοντας να γλυτώσουν. Ανάμεσά τους η Αντριάνα και ο Παναγής με την κόρη τους Μαρίκα – ένα ζευγάρι γνωστών μουσικών από τη Σμύρνη, που πρέπει τώρα να φτιάξουν ξανά από το μηδέν τη ζωή τους. Αναζητώντας πρόσβαση στα πάλκα του Πειραιά, αρχίζουν να τραγουδούν στο μαγαζί του Θωμά, έναν τεκέ της Τρούμπας. Εκεί διασκεδάζουν τους θαμώνες του, σμίγοντας τους παθητικούς τόνους της ανατολικής μουσικής παράδοσης, που κουβαλούν μέσα τους ως Σμυρνιοί, με τον ήχο από τον μπαγλαμά και το μπουζούκι. Οι πενταροδεκάρες, ωστόσο, που κερδίζουν και η αβεβαιότητα για το μέλλον θα διαταράξουν τις σχέσεις του ζευγαριού. Προκειμένου να εξασφαλιστεί οικονομικά, η Αντριάνα συνάπτει ερωτική σχέση με τον ιδιοκτήτη του μαγαζιού, τον Θωμά, με αποτέλεσμα την έκρηξη οργής του Παναγή, που τη σκοτώνει κατά λάθος σε έναν άγριο καβγά μεταξύ τους. Ορφανεμένη από μητέρα και με τον πατέρα της στη φυλακή, η Μαρίκα είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει μόνη την τύχη της. Ακολουθεί, κατ’ αρχήν, έναν περιπλανώμενο μάγο, τον Χουάν, παίρνοντας μέρος στα νούμερά του, για να ενταχθεί, κατόπιν, ως τραγουδίστρια σε ρεμπέτικη κομπανία. Με το πηγαίο ταλέντο της και την εξοικείωσή της με τους τεκέδες και τα Καφέ-Αμάν, όπου πρωτάνοιξε τα μάτια της στον κόσμο, θα αναδειχθεί γρήγορα στη σημαντικότερη φωνή του λαϊκού πενταγράμμου. Το όνομά της δεσπόζει στις ταμπέλες των νυχτερινών κέντρων και τα σουξέ της αποθανατίζονται στο βινύλιο, χαρίζοντάς της πλήθος θαυμαστές, δόξα και χρήμα.

Αξιοποιώντας στοιχεία από τη βιογραφία της μεγάλης λαϊκής τραγουδίστριας Μαρίκας Νίνου, ο Κώστας Φέρρης πλάθει στην ταινία του μία φανταστική ηρωίδα, που ενσαρκώνει μαζί με τις άλλες φιγούρες του έργου όλο το πνεύμα του ρεμπέτικου: το τσαγανό, την περηφάνια και τη μαγκιά – τη χαρά, ακόμα, της ζωής, τον καημό από τα βάσανά της, το φιλότιμο, την ανθρωπιά και το ερωτικό πάθος. Παράλληλα, μέσα από την προσωπική διαδρομή της ηρωίδας του, ο σκηνοθέτης ιστορεί την εξέλιξη του ρεμπέτικου τραγουδιού, από την πρώιμη φάση του ως μουσική έκφραση των ξεριζωμένων και απόκληρων στα κακόφημα στέκια του Πειραιά έως την είσοδό του στα σαλόνια και την καθιέρωσή του σε κυρίαρχο μουσικό είδος της διασκέδασης των Ελλήνων. Επιπλέον, επιχειρεί να φωτίσει την πολιτικοκοινωνική διάσταση του ρεμπέτικου, παρουσιάζοντας την εξέλιξή του στο υπόβαθρο των ιστορικών γεγονότων που σημάδεψαν τη μοίρα του σύγχρονου Ελληνισμού: τη Μικρασιατική καταστροφή, τη δικτατορία του Μεταξά, τη Γερμανική κατοχή, τα Δεκεμβριανά  και τον Εμφύλιο».

Μετάβαση στο περιεχόμενο