ΠΟΙΚΙΛΜΑΤΑ 2019-20: Διάλεξη Α. Παπαέτη, ‘Η σκοτεινή πλευρά της μουσικής’

ΠΟΙΚΙΛΜΑΤΑ 2019-20

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 

Τμήμα Μουσικών Σπουδών | Σχολή Καλών Τεχνών
 

17:00 | Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2019

  Φουαγιέ | Τμήμα Μουσικών Σπουδών | Πανεπιστημιούπολη Θέρμης

 Η Σκοτεινή Πλευρά της Μουσικής:

Μουσική, βία, μαρτυρία

Άννα Παπαέτη

(Πάντειο Πανεπιστήμιο)

Η ιστορική σύνδεση της μουσικής με τη βία και την τιμωρία δεν έχει καταγραφεί επαρκώς στην έρευνα αλλά και στη δημόσια σφαίρα. Η πρόσληψή της ως κάτι θετικό έχει επισκιάσει τις αρνητικές της επιπτώσεις όταν χρησιμοποιείται σε συνθήκες κράτησης, καθώς και το γεγονός ότι έχει υπάρξει αναπόσπαστο μέρος μεθόδων βίας και καταστολής βασισμένων σε πανεπιστημιακή έρευνα και στην τεχνολογία στο πλαίσιο του ψυχρού πολέμου. Το γεγονός ότι η μουσική δεν αφήνει εμφανή σημάδια στο σώμα ώστε να αποτελέσουν μέρος ποινικής δίωξης ούτε θεωρείται από πολλούς τόσο επιβλαβής όσο τα «σωματικά» βασανιστήρια την έχει αναγάγει σε ιδανικό μέσο βασανισμού· τούτο επιβεβαιώνουν μαρτυρίες επιζώντων αλλά και έρευνα αναφορικά με το Μετατραυματικό σύνδρομο. Μετά τις αποκαλύψεις της θεσμοθετημένης πλέον χρήσης της μουσικής στα βασανιστήρια κατά τον «Πόλεμο κατά της τρομοκρατίας», ο λεγόμενος «μουσικός βασανισμός» έχει γίνει αντικείμενο έρευνας από μουσικολόγους στην προσπάθεια καταγραφής και ανάλυσης αυτού του φαινομένου. Βασισμένη σε μαρτυρίες πολιτικών κρατουμένων και αρχειακή έρευνα, η παρουσίαση πραγματεύεται τα πιο πάνω ζητήματα κατά την περίοδο της δικτατορίας (1967–1974), αναδεικνύοντας τη σκοτεινή όψη της μουσικής..

 Η Άννα Παπαέτη είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (King’s College London). H έρευνά της εξετάζει κριτικά την όπερα και το μουσικό θέατρο, καθώς και το πλέγμα της μουσικής, της βίας και του τραύματος. Έχει υποστηριχθεί από τις δράσεις «Μαρία Κιουρί» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Πανεπιστήμιο του Γκέττιγκεν – FP7, Πάντειο Πανεπιστήμιο – Horizon 2020), DAAD, το Ίδρυμα Ωνάση και το Κέντρο Έρευνας Ανθρωπιστικών Επιστημών. Έχει δημοσιεύσει εκτενώς σε συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά. Έχει συνεπιμεληθεί τους ειδικούς τόμους Music and Punishment | Music and Torture για το περιοδικό world of music (new series, 2013) και Music in Detention για το περιοδικό Torture (2013). Ενδεικτικά της διάχυσης του ερευνητικού της έργου στη δημόσια σφαίρα είναι το podcast ‘The Undoing of Music’ (Museo Reina Sofía, Μαδρίτη), καθώς και οι εγκαταστάσεις Νέος Παρθενώνας (2019) και The Dark Side of the Tune (2016) τις οποίες δημιούργησε μαζί με τον Νεκτάριο Παππά.  Είναι ερευνήτρια του προγράμματος «Μαρία Σκλοντόφσκα Κιουρί» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στο πλαίσιο του οποίου διοργάνωσε το διεθνές συνέδριο και την έκθεση Soundscapes of Trauma: Music, Violence, Therapy (2019).

Eίσοδος ελεύθερη.

Συνδιοργάνωση: ΠΟΙΚΙΛΜΑΤΑ + Critical Music Histories

Σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κριτικής Μουσικής Έρευνας του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Μετάβαση στο περιεχόμενο