Τέσσερα εναλλακτικά σενάρια για τη διατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, παρουσίασε η διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΑΠΘ, σε ειδική εκδήλωση που διοργάνωσε η Πρυτανεία του ΑΠΘ.
Όλες οι προτάσεις, τις οποίες διαμόρφωσαν οι καθηγητές των Τμημάτων Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτονικής και Ιστορίας & Αρχαιολογίας, ως βασικές αρχές τη συνύπαρξη αρχαιοτήτων και μετρό και την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σημείο όπου αποκαλύφθηκαν μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του μετρό. Η παράθεση όλων των τεχνικά εφικτών λύσεων, ήταν, όπως ανέφερε ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, συνειδητή επιλογή, προκειμένου να επιλέξει η πολιτεία αυτήν που κρίνει προσφορότερη.
Οι προτάσεις που κατέθεσαν οι ομάδες των Πολιτικών Μηχανικών και των Αρχιτεκτόνων διαφοροποιούνται ως προς το ποσοστό διατήρησης των ευρημάτων (από 68% έως 85%), το κόστος κατασκευής (από 2 έως πλέον των 6 εκ. ευρώ) και το χρόνο υλοποίησης (από μηδενική έως και 24 μήνες καθυστέρηση). Της παρουσίασης προηγήθηκε τοποθέτηση της ομάδας των Αρχαιολόγων του ΑΠΘ, οι οποίοι έθεσαν τις βάσεις και το πλαίσιο αρχών, επάνω στα οποία στηρίχθηκε η διαμόρφωση των προτάσεων.
Την αναπομπή του θέματος στο ΚΑΣ μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου που έχει ανοίξει και ο δήμος Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΑΠΘ και του ΤΕΕ, ανακοίνωσε πως θα ζητήσει ο Δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος τόνισε πως με τίποτα δε θα συναινέσει στη μόνιμη απομάκρυνση των αρχαιοτήτων. «Σεβόμαστε την ιστορία κοιτώντας στο μέλλον», δήλωσε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος υπογράμμισε πως δεν πρέπει να κινδυνεύσει το έργο του μετρό, που ήδη έχει καθυστερήσει πάρα πολύ.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας, ανέφερε πως οι προτάσεις που κατατέθηκαν, υπό το πρίσμα που εξετάστηκαν, είναι στη σφαίρα του εφικτού, ωστόσο θα πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω. Πρόσθεσε δε ότι μέχρι να κοστολογηθούν και να κατασκευαστούν μεσολαβεί πολύς χρόνος, καθώς χρειάζονται μελέτες και τροποποίηση συμβάσεων. Τόνισε επίσης ότι η πολιτεία είναι αυτή που θα επιλέξει την τελική λύση, την οποία η Αττικό Μετρό είναι έτοιμη να εφαρμόσει, μόλις νομοθετηθεί. Ο κ. Τσίτουρας εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία της Αττικό Μετρό με το ΑΠΘ, η οποία, όπως είπε, ανοίγει δίαυλο μεταξύ της παραγωγής και του Πανεπιστημίου, αποτελώντας την αρχή για σύμπραξη και σε άλλα θέματα.
Στην τοποθέτησή του ο Πρύτανης του ΑΠΘ ανέφερε ότι η προσπάθεια της ομάδας εργασίας είναι η συμβολή του Πανεπιστημίου στην ιστορική μνήμη της πόλης. «Από εκεί που σύμφωνα με την Πολιτεία δεν υπήρχε άλλη λύση, εκτός από τη μεταφορά των αρχαίων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, το ΑΠΘ καταθέτει τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις που προβλέπουν συνύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων και σταθμού μετρό στη Βενιζέλου. Η δημόσια συζήτηση για τη συνύπαρξη αρχαίων και μετρό δεν ήταν παρά μόνο η αφορμή, προκειμένου να αναδειχθεί σε μείζον ζήτημα της πόλης η προβολή της ιστορικής της μνήμης, στην κατεύθυνση της αναζήτησης μιας νέας ταυτότητας, η οποία θα στηρίζεται στην πλούσια παράδοσή της και την ιστορική της αλήθεια. Η Θεσσαλονίκη πρέπει επιτέλους να κοιταχτεί στον καθρέφτη της ιστορίας και να αναγνωρίσει την ιστορική αλήθεια. Να δεχτεί τον εαυτό της όπως στ´ αλήθεια είναι κι όχι όπως της επιβάλλουν κατά καιρούς πολιτικές και ιδεοληπτικές σκοπιμότητες και άγονοι ανταγωνισμοί. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος που θα οδηγήσει τη Θεσσαλονίκη σε νέους ορίζοντες και θα στηρίξει με βιώσιμο τρόπο την οικονομική της ανάπτυξη.
Τέλος, η όλη συζήτηση που έγινε με αφορμή το μετρό, ανέδειξε την ανάγκη αλλά και τη δυνατότητα της πόλης να σχεδιάσει η ίδια το μέλλον της, το οποίο μέχρι σήμερα σχεδιάζεται ερήμην της Θεσσαλονίκης και του ανθρώπινου δυναμικού της…».