Εγκαίνια της έκθεσης «Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία»

Έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων εμπνευσμένα από την ποίηση του Γιώργου Σεφέρη, φωτογραφίες του ποιητή, προσωπικά του αντικείμενα, καθώς  και έργα και αντικείμενα που ο ίδιος ζωγράφισε, περιλαμβάνει η μεγάλη έκθεση που θα παρουσιαστεί στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Τίτλος της, «Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία». Τα εγκαίνια θα γίνουν από τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019, στις 19.00.

Μετά τον «Κόσμο του Οδυσσέα Ελύτη: Ποίηση και Ζωγραφική», που παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2016, το Τελλόγλειο Ίδρυμα συνεχίζει  τη σειρά των αφιερωμάτων του στους μεγάλους ποιητές.

Πυρήνα της  έκθεσης  «Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία», αποτελεί η ομότιτλη που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, στην Αθήνα, τον χειμώνα 2017 – 2018. Σε αυτήν έχουν ενταχθεί έργα από τις συλλογές του Τελλογλείου Ιδρύματος, τα οποία έχουν άμεση σχέση με την ποίηση του Σεφέρη, όπως το τρίπτυχο «Καθιστός άνδρας με γαρύφαλλο» του Σόρογκα, έργα των Βασιλείου, Τέτση, Σικελιώτη, Φασιανού, Σακαγιάν, Μακρουλάκη, Ρόρρη, Χάρου, Δασκαλάκη, καθώς και έργα καλλιτεχνών που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στον Τελλόγλειο, όπως των Πάρι Πρέκα, Βίκυς Τσαλαματά, Μιχάλη Αρφαρά, Τριαντάφυλλου Βαΐτση και Άγγελου Βλάσση. Επίσης προστέθηκαν τεκμήρια και φωτογραφίες από το Αρχείο Σπητέρη, από την Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» και από το ΑΠΘ μαρτυρούν την παρουσία του Σεφέρη στη Θεσσαλονίκη, όπου το 1964 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ.

Η έκθεση πραγματοποιείται με τη γενική ευθύνη της γ.γ. του Δ.Σ. του Τελλογλείου Ιδρύματος, καθηγήτριας του Α.Π.Θ. Αλεξάνδρας Γουλάκη Βουτυρά σε επιμέλεια του Τάκη Μαυρωτά, διευθυντή του εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη. 

«Για άλλη μια φορά, μετά την έκθεση για τον Ελύτη το 2017, η συνεργασία με το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη μάς προσφέρει μια ξεχωριστή εικαστική προσέγγιση στον υψηλό ποιητικό λόγο», τονίζει η κ. Βουτυρά, προσθέτοντας ότι τα εκθέματα «συνθέτουν ένα ξεχωριστό σύνολο που μας οδηγεί στη μοναδική σχέση του ποιητή με το παρελθόν του τόπου του, του τόπου μας: μια συγκλονιστική αναζήτηση της έννοιας της ‘ελληνικότητας’, της ταυτότητας των έργων τέχνης (εκεί βρίσκει τη θέση του ο Θεόφιλος, ο Ζωγράφος του Μακρυγιάννη), της σχέσης μας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, με πανανθρώπινες αξίες».

 

Τα εκθέματα

Η έκθεση –ο τίτλος της είναι δανεισμένος από έναν στίχο του νομπελίστα ποιητή από το «Τετράδιο γυμνασμάτων Β’»- περιλαμβάνει: 

Τις πρώτες εκδόσεις έργων του Γιώργου Σεφέρη, το Νομπέλ Λογοτεχνίας που του απονεμήθηκε το 1963, έργα και αντικείμενα (κολοκύθες, βότσαλα, ένα ξύλινο ερμάριο κ.ά.), που ο ποιητής έχει ζωγραφίσει.

Ασπρόμαυρες φωτογραφίες που έβγαλε ο Σεφέρης από την περίοδο των φοιτητικών του χρόνων στο Παρίσι έως τα τελευταία του ταξίδια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ανάμεσά τους φωτογραφίες με καθημερινές σκηνές, τοπία από τη Μικρά Ασία, την Κύπρο, την Αθήνα, την Κορυτσά, την  Ύδρα, το  Κάιρο, το Αμάλφι και τη Βενετία.

Εικονογραφήσεις ποιημάτων του από τους Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη, Τάσσο και Γιάννη Ψυχοπαίδη.

Έργα σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν ή εμπνέονται από την ποίηση του Σεφέρη, όπως των Σπύρου Βασιλείου, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Γιάννη Τσαρούχη, Τάσσου, Γιάννη Μόραλη, Παναγιώτη Τέτση, Αλέκου Φασιανού, Γιώργου Σικελιώτη, Χρίστου Καρά, Κώστα Τσόκλη, Βασίλη Θεοχαράκη, Σωτήρη Σόρογκα,  Μανώλη Χάρου, Βάνας Ξένου, Στέφανου Δασκαλάκη, Εδουάρδου Σακαγιάν.            

Τα εκθέματα είναι δανεισμένα από την Άννα Λόντου, το Μουσείο Μπενάκη – Πινακοθήκη Γκίκα, το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, το ΜΙΕΤ, το Ίδρυμα Τσαρούχη και το Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, το MΟΜus, τις εκδόσεις Ίκαρος, καθώς και από τη συλλογή του Τελλογλείου, ιδιώτες συλλέκτες και τους συμμετέχοντες εικαστικούς δημιουργούς.

 

Διάρκεια έκθεσης: 28 Φεβρουαρίου –  2 Ιουνίου 2019.

Μετάβαση στο περιεχόμενο