Tο ΑΠΘ παρέδωσε καινοτόμο σύστημα για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών με ειδικές ανάγκες στο Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Κιλκίς

 

Στα Ειδικά Εργαστήρια Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), τα παιδιά με νοητική υστέρηση διάφορων βαθμών αποκτούν δεξιότητες χρήσιμες για την ένταξή τους στον κοινωνικό ιστό. Η ερευνητική ομάδα R4A (Robotics 4 All) του ΑΠΘ επισκέφθηκε το ΕΕΕΕΚ Κιλκίς και παρέδωσε το καινοτόμο σύστημα REMEDES (Reflexes Measuring Devices) που μετρά με ακρίβεια τις κινητικές επιδόσεις και τα αντανακλαστικά των μαθητών με τη χρήση οπτικοακουστικών ερεθισμάτων. Ο στόχος του REMEDES είναι η βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών μέσα από ασκήσεις που εκλαμβάνονται ως παιχνίδι από τα παιδιά.

Η ομάδα R4A ανήκει στο Εργαστήριο Επεξεργασίας Πληροφορίας και Υπολογισμών του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΤΗΜΜΥ) της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Η παράδοση έγινε στη Διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Κιλκίς, Ελένη Τεχλικίδου, στις εγκαταστάσεις του, την Τετάρτη 5 Ιουνίου 2019, από τον Διευθυντή του Εργαστηρίου και Πρύτανη του ΑΠΘ, Καθηγητή Περικλή Α. Μήτκα, και μέλη της ομάδας R4A.

Την ομάδα R4A συντονίζει ο Αναπληρωτής Καθηγητής ΤΗΜΜΥ, Ανδρέας Λ. Συμεωνίδης. Απαρτίζεται από τον διατελέσαντα Αναπληρωτή Καθηγητή ΤΗΜΜΥ, Λουκά Πέτρου, τον Μεταδιδάκτορα Εμμανουήλ Τσαρδούλια, τους Υποψήφιους Διδάκτορες Κωνσταντίνο Παναγιώτου και Χριστόφορο Ζολώτα, τον Συνεργαζόμενο Μηχανικό Αλέξανδρο Φιλοθέου, τον προπτυχακό φοιτητή Ιάσονα Παρασκευόπουλο και τον Υπεύθυνο Διάχυσης Αποτελεσμάτων, Ηλία Ουζουνίδη.

Η επαφή ανάμεσα στις δύο πλευρές έγινε κατά την παρουσίαση του REMEDES στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 2018, όταν την ομάδα R4A προσέγγισε η Διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Κιλκίς. Σύμφωνα με την κ. Τεχλικίδου, συστήματα όπως το REMEDES βοηθούν κατά πολύ την εκπαίδευση των παιδιών, καθώς τα κρατούν απασχολημένα με κάτι νέο. Παράλληλα, τους μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται καταστάσεις της καθημερινότητας, όπως -για παράδειγμα- να διαχωρίζουν ότι στο κόκκινο φανάρι πρέπει να σταματήσουν ενώ στο πράσινο να περπατήσουν γρήγορα.

«Το REMEDES είναι πολύτιμο για την εκπαίδευση των μαθητών, αφού είναι ιδανικό για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που τους λείπουν, όπως στατική και δυναμική ισορροπία, συσχέτιση χρωμάτων και ήχων με επικίνδυνα ή όχι αντικείμενα, διατήρηση συσχετίσεων στη μνήμη κ.ά.», εξήγησε η Διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Κιλκίς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ομάδα R4A σε συνεργασία με την κ. Τεχλικίδου ανέπτυξε μία σειρά ασκήσεων με γνώμονα την εκπαίδευση των παιδιών και στη συνέχεια επισκέφθηκε το ΕΕΕΕΚ Κιλκίς, όπου εκτέλεσε τις ασκήσεις με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά: τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το σύστημα και τις ασκήσεις, ενώ οι εκπαιδευτικοί παρατήρησαν δείγματα αύξησης της κοινωνικής διαχυτικότητας, αλλά και βελτίωσης των δυνατοτήτων τους σε δεξιότητες που είναι δύσκολο να αναπτυχθούν με παραδοσιακά εργαλεία εκπαίδευσης.

«Προσήλθαμε με τη χαρά του ερευνητή που βλέπει τις ιδέες του να μετατρέπονται σε χρήσιμο προϊόν. Συγκινηθήκαμε με τον ενθουσιασμό των παιδιών και την αποδοχή του REMEDES. Φεύγουμε με τη βεβαιότητα ότι το παραδώσαμε σε άξιους και εμπνευσμένους δασκάλους, με τους οποίους θα έχουμε άριστη συνεργασία. Ευελπιστούμε το σημαντικό αυτό εργαλείο να ενσωματωθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πολλών άλλων ΕΕΕΕΚ σε όλη την Ελλάδα», δήλωσε ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας.

Οι Πρυτανικές Αρχές του Αριστοτελείου υποστήριξαν οικονομικά την ανάπτυξη επιπλέον 5 συστημάτων REMEDES, προκειμένου να δοθούν σε ενδιαφερόμενα ΕΕΕΕΚ στην ευρύτερη περιοχή κατά τις επόμενες εβδομάδες, αποδεικνύοντας έμπρακτα την κοινωνική ευαισθησία του Ιδρύματος.

«Με μεγάλη χαρά και τιμή υποδεχθήκαμε στο σχολείο μας τον Πρύτανη του ΑΠΘ, κ. Περικλή Μήτκα, και τα μέλη της ομάδας, που φανέρωσαν και περίτρανα απέδειξαν το κοινωνικό πρόσωπο του μεγαλύτερου ελληνικού Πανεπιστημίου. Η μοναδικής αξίας επίσκεψη, της εξαίρετης, πολυβραβευμένης ομάδας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Αριστοτελείου, και η υποστήριξη στο έργο μας αποτελούν μια ανεκτίμητη προσφορά. Σας ευχαριστούμε πολύ για όλα και….συνεχίζουμε, για ακόμη περισσότερα!», δήλωσε η Διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Κιλκίς, Ελένη Τεχλικίδου.

 

Το σύστημα REMEDES

Η ομάδα R4A, της οποίας κύρια ερευνητική δραστηριότητα είναι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η βελτίωση της λειτουργικότητας ρομποτικών και ευφυών συστημάτων λογισμικού και υλικού, ξεκίνησε την ανάπτυξη του REMEDES το 2017. Το σύστημα είναι κατάλληλο για ιατρικές εφαρμογές (διάγνωση, αποκατάσταση ή παρακολούθηση νευρολογικών, νευροκινητικών, ψυχιατρικών ή οφθαλμολογικών παθήσεων), καθώς και για αθλητικές χρήσεις (μοντελοποίηση και παρακολούθηση επίδοσης, αντίδρασης, εκρηκτικότητας και συγκέντρωσης αθλητών).

Πέρα από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το 2017 και το 2018, το REMEDES παρουσιάστηκε και σε εκδηλώσεις του Πανεπιστημίου, όπως το «ΑΠΘ στην Πόλη». Μάλιστα, τα πρώτα αποτελέσματα της χρήσης του συστήματος στον ευρύτερο χώρο της υγείας παρουσιάστηκαν τον Φεβρουάριο του 2019 στο 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο Νόσου Alzheimer και στο 3ο Μεσογειακό Συνέδριο Νευροεκφυλιστικών Νοσημάτων, καθώς και στο Onassis Health day 2019. Έως τώρα έχουν γίνει δύο πιλοτικές εγκαταστάσεις του, μία στον χώρο του αθλητισμού και μία στον χώρο της υγείας (στην Ελληνική Εταιρεία Νόσου Alzheimer – μονάδα «Αγία Ελένη»).

 

Περισσότερες πληροφορίες στους ακόλουθους συνδέσμους:

Για το σύστημα REMEDES: http://remedes.issel.ee.auth.gr/

Για την ομάδα R4A: http://r4a.issel.ee.auth.gr/

Για το Εργαστήριο Επεξεργασίας Πληροφορίας και Υπολογισμών: https://ipl.ee.auth.gr/?lang=el

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο