Τελετή Αναγόρευσης του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ

Επίτιμη Διδάκτορας του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ θα αναγορευτεί Η Ομότιμη Καθηγήτρια Erika Fischer-Lichte, την Τετάρτη 3 Απριλίου 2024 και ώρα 19:00, στην Αίθουσα Τελετών του Παλαιού Κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής.

Πρόγραμμα Τελετής Αναγόρευσης

Έναρξη – Προσφώνηση από την Πρόεδρο του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ, Καθηγήτρια Ευαγγελία Καρακώστα

Χαιρετισμός από τον Πρύτανη του ΑΠΘ, Καθηγητή Χαράλαμπο Φείδα

Έπαινος της τιμωμένης από τον Καθηγητή του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ Πλάτωνα Μαυρομούστακο

Τελετή Αναγόρευσης

Ανάγνωση και επίδοση του ψηφίσματος από την Πρόεδρο του Τμήματος Θεάτρου, Καθηγήτρια Ευαγγελία Καρακώστα

Ανάγνωση και επίδοση του τίτλου από τον Κοσμήτορα της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Καθηγητή Ιάκωβο Ποταμιάνο

Επίδοση διασήμου και αναμνηστικής πλακέτας τιμής από τον Πρύτανη του ΑΠΘ, Καθηγητή Χαράλαμπο Φείδα

Αντιφώνηση και ομιλία από́ την τιμωμένη, με θέμα: «From “Intercultural Theatre” to “Interweaving Performance Cultures”»

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα της τιμωμένης

Η Ομότιμη Καθηγήτρια Erika Fischer-Lichte σπούδασε Θεατρικές Σπουδές, Σλαβικές Γλώσσες και Λογοτεχνίες, Γερμανική Φιλολογία, Φιλοσοφία και Ψυχολογία, στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου και στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου. Ήταν Καθηγήτρια από το 1973 στα Πανεπιστήμια Φρανκφούρτης, Μπαϊρόιτ και Μάιντς και από το 1996 στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Η κα Erika Fischer-Lichte διετέλεσε επί σειρά ετών επικεφαλής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Υπήρξε πολύ δραστήρια ως πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θεατρικών Ερευνών (International Federation of Theatre Resarch – IFTR/FIRT), κάνοντας και τους δύο επιστημονικούς οργανισμούς να εισέλθουν σε μία νέα εποχή. Βραβευμένη από πολύ σημαντικούς Διεθνείς Οργανισμούς, μέλος πολλών ευρωπαϊκών και διεθνών Ακαδημιών (όπως της Academia Europaea, της Ακαδημίας Επιστημών του Γκέτινγκεν, της Ακαδημίας Επιστημών Βερολίνου-Βρανδεμβούργου, της Γερμανικής Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών Leopoldina και Διεθνές Επίτιμο Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών), έχει διατελέσει Επισκέπτρια Καθηγήτρια στην Κίνα, την Ινδία, την Ιαπωνία, τη Ρωσία, τη Νορβηγία, τις ΗΠΑ, τη Σουηδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη Βραζιλία και την Κούβα.

Η συνεργασία της με ελληνικά ΑΕΙ είναι διαρκής. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια που διοργανώθηκαν στην Ελλάδα και στο ΑΠΘ. Έχει διδάξει σε σεμιναριακά μαθήματα σε προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών σε ελληνικά ΑΕΙ (εντατικά προγράμματα μαθημάτων για το αρχαίο δράμα στην Επίδαυρο κ.ά.) ενώ επόπτευσε πολλές μεταπτυχιακές εργασίες και διδακτορικές διατριβές αποφοίτων των ελληνικών ΑΕΙ στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.

Το εκτεταμένο έργο της έχει διαμορφώσει καθοριστικά την επιστήμη του θεάτρου τις τελευταίες δεκαετίες. Ως παραγωγική θεατρολόγος έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 30 βιβλία σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από την αισθητική, τη θεωρία του θεάτρου, τη σημειωτική και την επιτελεστικότητα, την ιστορία του θεάτρου και το σύγχρονο θέατρο. Ασχολείται με ένα πλήθος σημαντικών ερευνητικών πεδίων, όπως οι παραστάσεις αρχαίων ελληνικών τραγωδιών από το 1800 ως τον 21ο αιώνα παγκοσμίως, η αισθητική της επιτέλεσης, οι πολιτισμικές διασταυρώσεις στη θεατρική πράξη.

Τρία από τα βιβλία της και δεκάδες άρθρα της έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά. Τα δύο βιβλία της, Ιστορία του Ευρωπαϊκού Δράματος και Θεάτρου και Θέατρο και μεταμόρφωση. Προς μια νέα αισθητική του επιτελεστικού, προτείνονται ως βασικά συγγράμματα σε φοιτητές όλων των τμημάτων θέατρου και θεατρικών σπουδών στα ελληνικά ΑΕΙ. Πρόσφατα εκδόθηκε το βιβλίο της Θέατρο – Θυσία – Τελετή: Μορφές πολιτικού θεάτρου.

Πρόσφατα έργα της: Dionysus Resurrected. Performances of Euripides’ The Bacchae in a Globalizing World (2013), The Politics of Interweaving Performance Cultures: Beyond Postcolonialism (2014, με S. Jain κ.ά), Tragedy’s Endurance. Performances of Greek Tragedies and Cultural Identity in Germany Since 1800 (2017), Entangled Performance Histories. New Approaches to Theater Historiography (2023, με T. Jost κ.ά.), Performance Cultures as Epistemic Cultures (2023, με T. Jost κ.ά.)

Διετέλεσε Διευθύντρια του Διεθνούς Ερευνητικού Κέντρου Interweaving Performance Cultures στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου (IRC/IPC 2008-2023), το σημαντικότερο ερευνητικό κέντρο στον τομέα των Θεατρικών Σπουδών παγκοσμίως. Το IRC/IPC υπήρξε μια μοναδική ερευνητική μονάδα που έχει δώσει ώθηση σε πολλούς νέους ακαδημαϊκούς και παλαιότερους μελετητές να παράγουν νέες ερευνητικές ιδέες και νέες αντιλήψεις στην επιστήμη της θεατρολογίας.

Μετάβαση στο περιεχόμενο